Czarno-biały mural przedstawiający Pałac Saski
Mural wykonany w szkole na Ceramicznej 11. w Warszawie. Obraz przedstawia Pałac Saski, jest to nieistniejący obecnie pałac klasycystyczny, znajdujący się przy dzisiejszym placu marsz. Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Został zniszczony przez wojska niemieckie po upadku powstania warszawskiego w grudniu 1944 roku.
Czas powstania pracy to styczeń 2020 r Mural powstał z okazji nadania imienia szkoły, Szkoła im „Wedla” Praca jest to obrazy wykonany techniką natryskowa za pomocą aerografu. Technika ta na pierwszy rzut oka przypomina szkic ołówkiem, różni ją jedynie format który nie przypomina kartki A4, a raczej format całej ściany. Obraz osadzony w holu głównym zaraz przy wejściu. Czas powstawania dzieła to 5 dni.
Historyczny mural w szkole, malowidło ścienne przedstawiające Pałac Saski:
Historyczny mural w szkole stylizowany na starą fotografię
Jest to mural historyczny który pełni funkcje edukacyjną, malowidło przedstawia nieistniejący Pałac Saski. zdjęcie które zostało odwzorowane na ścianie to zdjęcie z 1928 r. Stylistyka pracy nawiązuje do starej przedwojennej fotografii tak by oddać klimat dawnych lat.
Obraz składa się z dwóch planów na pierwszym planie widzimy ogród Saski, drugi plan to Pałac Saski. Głównym celem było skupienie się na budynku czyli architekturze Pałacu.
Kompozycja obrazu jest bardzo statyczna nie występuje tu żadna dynamika ruchu, jedynie na pierwszym planie możemy dostrzec spokojnie toczące się życie, uchwycone postacie, spędzające czas przy swoich codziennych czynnościach, odpoczywających i relaksujących się ludzi.
Obraz został namalowany tylko i wyłącznie jednym kolorem jest to kolor czarnym. Poprzez delikatne laserunkowe cieniowanie czarnym kolorem, udało się uzyskać efekt dużej rozpiętości tonalnej wchodzącej w szarości dzięki zastosowaniu nietypowej techniki czyli napylania farby aerografem (malarstwo laserunkowe)
Laserunek polega na tym że jedna z warstw przebija przez druga, malując czarną farbą w połączeniu z białym podłożem, daje nam to efekt szarego w tym wypadku grafitowego odcienia. Mocniej nanosząc farbę tracimy efekt lekkiej szarości przesuwając się w stronę ciemniejszej tonacji aż od głębokiej czerni. Technika laserunkowa to jedna z najtrudniejszych technik malarskich. Wymaga dużej wprawy ponieważ ta technika nie wybacza błędów, ciężko jest potem nanieść jakieś poprawki. Poprawki nie są niemożliwa ale dość trudne do naniesienia.
Tego typu malowanie daje na bardzo duże pole w modelowaniu światłocienia w obrazie, zaletą też jest lekkość formy. Mural mimo monumentalnych rozmiarów jest lekki, nie przytłacza swoim ogromem ani ciężkością formy za sprawa laserunku. Laserunek jest odwrotnością technik impastowych. Ten sam obraz namalowany technika impastu dał by efekt ciężkości, nie przypominał by lekkiego charakteru szkicu ołówkiem lub węgla.
Ekspresja i nastrój obrazu:
Głównym środkiem ekspresji tej pracy są efekty światłocienia podkreślająca głównie zalety architektury budynku, faktura obrazu gładka z małymi elementami porowatości skupionych głównie na załamaniach brył tak by uwypuklić kształt i formę budynku.
Nastrój pracy spokojny, poważny, dobrze zharmonizowany poprzez równe wykadrowanie obiektu. Detale oddane prawie ze z fotograficzna dokładnością, malowidło o miękkiej plamie dające efekt lekkiego rozmycia.
Mural w szkole 355 w Warszawie na Ceramicznej 11. Malowidło ścienne stylizowane na stara fotografię. Obraz przedstawia nieistniejący już Pałac Saski zniszczony podczas II Wojny Światowej.