Malowidło ścienne
Malowidło ścienne w sali telewizyjnej wykonałem w Warszawie, a cała moja praca zamknęła się w 4 dniach. Idea, jaka przyświecała ozdobieniu ściany, czyli uwiecznienie kadrów z kultowych polskich produkcji filmowych minionych lat, ziściła się. Jest to klimatyczny mural w stylu retro. Technika jego wykonania to malarstwo przy użyciu aerografu oraz farb akrylowych dedykowanych do urządzeń precyzyjnych. Całość została zabezpieczona powłoką chroniącą od wszelkiego rodzaju zabrudzeń, a także przedłużającą żywotność dzieła.
Mural w sali telewizyjnej
Tematem przewodnim są kultowe postaci polskiej kinematografii, zamknięte w klatki filmowe. Widzimy tu znanych chyba przez wszystkich (no może nie przez najmłodsze pokolenie) Kargula i Pawlaka przy słynnym płocie, a także zbójników „Janosika”, czyli Jędrusia Pyzdrę oraz Walusia Kwiczoła. Na mniejszej ściance pojawia się także taśma filmowa.
Przejdźmy do zamkniętych w klatkę filmową zadziornych sąsiadów z filmu „Sami swoi”. Na pierwszym planie widzimy tu wcześniej wspomnianych zwaśnionych sąsiadów. Na drugim planie widzimy „obejście” jednego z nich. Malowidło ścienne posiada głębię. Pomimo narzuconych ram, w formie kliszy kompozycja jest otwarta, gdyż scena jest rozciągnięta, rozmywa się poza kadr. Zastosowana została perspektywa linearna. Podobnie sprawa ma się z przedstawieniem bohaterów z „Janosika”, gdzie dodatkowo górski krajobraz nachodzi aż na sąsiadującą ścianę. Wszyscy bohaterowie zostali przedstawieni w sposób realistyczny, a ich stroje zostały wiernie odwzorowane. Obydwa przedstawienia wpisują się w prostokąt, posiadają głębię, oraz perspektywę linearną.
Kolorystyka muralu jest przyjemna i ciepła w odbiorze, gdyż poza odcieniami czerni i bieli mamy tu ciepłe delikatne brązy, całość daje efekt mix-u fotografii czarno białej wraz z sepią. Ukazane góry, czy tło podwórka wyglądają jak malowane umbrą, czyli naturalnym pół laserunkowym pigmentem. Wszystkie przedstawienia postaci maja charakter dynamiczny, chociażby ze względu na mimikę, z której możemy wyczytać ożywione dyskusję, czy rozmowę o swoich przemyśleniach.
Monochromatyczny mural w sali telewizyjnej
W całym malowidle ściennym dużą rolę odegrał pięknie wymodelowany światłocień, dzięki któremu nasi bohaterowie wyglądają jak żywi. Idealnie została oddana faktura elementów ubioru naszych postaci, a także ich skóry, właściwie to wszelkich zmarszczek, czy to na twarzy, czy na materiale koszuli. Malowidło jest bardzo dokładne, co widać chociażby na przykładzie z jaką starannością zostały namalowane cegiełki w murze, czy góry. Tego typu monochromatyczny mural doskonale pasuje do sali telewizyjnej, czy nawet do wszelkiego rodzaju kin, czy to w mniejszych, czy większych miastach (również do prywatnych kin domowych, do pokoju, czy salonu). Ja osobiście uważam, że jest to zdecydowanie ciekawsza forma, niż plakaty, czy tekturowe makiety. Jest wiele kultowych filmów, nie tylko naszych polskich, które aż prosi się namalować, uwiecznić na długi czas, a nie tylko na czas premiery. Myślę, że tego typu malowidła wprowadzają ponadczasowy nastrój, gdzie można zastanowić się nad tym, czy rozterki filmowych bohaterów są nadal aktualne, czy są nam zwyczajnie bliskie. Jest to również swoisty hołd dla aktorów, którzy niestety często już odeszli z tego świata do wieczności.
Więcej zdjęć na blogu: Artystyczne malowanie ścian